mandag den 17. december 2012

Hvordan frembringes tilstrækkeligt med Flexjob?

Regionen Sjælland "producerer" også syge medarbejdere - vi må derfor påtage os et socialt ansvar for at oprette tilstrækkeligt med Flex-job. Når Rådhusuret har slået 12 Nytårsaften, træder der nye pensions- og flexjobregler i kraft. De er i skrivende stund endnu ikke endeligt vedtaget i Folketinget, og det er heller ikke reglerne jeg vil komme ind på i dette indlæg. Det er hverken en nyhed eller en hemmlighed at Regioner (og kommuner) selv producerer syge medarbejdere - det er medarbejdere der både har fysiske og psykiske handicap, som bevirker at de bliver uarbejdsdygtige i en eller anden udstrækning. Som jeg forstår lovforslaget vil det fremadrettet blive sådan, at hvis medarbejderen har været ansat i mindst 12 måneder skal der være mulighed for at blive ansat i flexjob under "de sociale kapitler". Derfor bliver vi som region nødt til at sikre, at vi lever op til de forpligtelser vi har, for at kunne leve op til vores forpligtelser. En anden måde at frembringe flere flexjob på, kunne være også at afprøve muligheden for at forhandle med vores samarbejdspartnere om, at de også lever op til deres sociale ansvar og beskæftiger flexjobbere - hvis de skal samarbejde med Region Sjælland - på samme måde som man gør i forhold til lærlinge. Jeg håber at mine regionsrådskolleger synes det samme som jeg - og at andre regioner og kommuner måske også bliver inspireret til dette. Alle borgere i Region Sjælland ønskes en glædelig jul og et godt nytår - med tak for opbakning i det snart forgangne år.

Ingen kommentarer: