tirsdag den 6. oktober 2009

Uanstændig behandling af psykisk sårbare


Jeg var til et foredrag med tidligere Statsminister Poul Nyrup Rasmussen, som fortalte om at være forælder til en psykisk sårbar datter, og sit arbejde for alle Danmarks psykisk sårbare.
Det var en stærk og interessant fortælling, og der var efterfølgende en god debat.
Jeg talte med en mand ved siden af mig, som fortalte om en psykisk sårbar bekendt, som bor på Alléhuset i Sorø. Vedkommende er glad for at bo der – men godt kunne ønske sig nogle bedre og mere tidssvarende rammer.
De bor på ca. 13 m2 og har fælles toilet og bad på gangen. Dét er ikke rammer, som vi kan være bekendt i et moderne velfærdssamfund. Det SKAL der gøres noget ved.
Man har talt om, at flytte beboerne til Dianalund – og det kan sikkert give beboerne bedre rammer – men også psykisk sårbare, ja – man fristes til at sige ISÆR psykisk sårbare – er glade for den by de bor i – og er ofte svære at flytte rundt på, uden at det giver forværring i deres sårbarhed og sygdom.
Derfor – tænk nøje over hvor du sætter dit kryds til kommune- og regionsvalget – og til næste folketingsvalg, da det er dem der skaber rammen for kommuner- og regioners økonomiske formåen.
JEG kan gøre en forskel i Regionen – DU kan gøre en forskel, ved at stemme på mig

Kirsten Rask

Ingen kommentarer: