mandag den 15. marts 2021

Lidt af hvert - og om dobbeltmandat og sygehusvaskeri

 Der er blevet sagt og skrevet meget om Socialdemokratiet i Kalundborg de sidste uger.

Når der bliver sagt mange forskellige ting, så vil der også være forskellige synspunkter, som kommer frem - det er fair nok.


Der er også sagt en del forskellige ting om mig - og sådan må det være, når man er en del af den offentlige debat.

Som min voksne datter sagde forleden dag, så er det jo ikke så galt endda, når jeg har været med i politik i over 10 år, inden jeg kommer ud i et egentligt politisk “stormvejr”.


Man må meget gerne være uenig med mig politisk. Man må også meget gerne sige eller skrive det til mig og andre. Men jeg bliver harm når nogen forsøger at miskreditere mig for noget, som ikke har hold i virkeligheden. Og man bør ikke gå efter politikere personligt - men kun efter sagen - ellers er det personlig chikane.


Fortid:

For 4 år siden fik jeg dispensation til at beklæde et dobbeltmandat, så jeg kunne repræsentere socialdemokratiet og borgerne i såvel Kalundborg Kommune som Region Sjælland.

Dispensationen fik jeg af et flertal i socialdemokratiet bla fordi der ikke var så mange kandidater - og dels fordi der var opbakning til, at jeg kunne forvalte at passe begge hverv.


Vælgerne bakkede op om begge mine kandidaturer, og jeg blev valgt til både Kalundborg Kommune og til Region Sjælland.

Jeg har ydmygt forsøgt at gøre mit bedste for at forvalte den tillid der blev mig vist, og noget af det første jeg gjorde var at søge orlov uden løn fra mit job, for at kunne yde alt, for at passe mine hverv.


Jeg har været heldig, at jeg har fået plads i forskellige sundheds- og ældreudvalg i såvel Kalundborg Kommune som Region Sjælland og Danske Regioner, hvilket har betydet, at jeg har kunne benytte mine oplevelser og min viden, til at gøre opmærksom på de udfordinger som der kan være de forskellige steder.


Så sent som forleden dag, havde en borger skrevet til mig om en personlig udfordring, som jeg samme dag kunne “bære ind” i Danske Regioners Sundhedsudvalg, hvilket betyder stor indflydelse for borgerne i Kalundborg, og at politikere valgt andre steder end i hovedstaden, bibringer noget af den virkelighed som vi oplever herude, og som giver os andre sundhedsudfordringer om feks. Lighed i Sundhed, end på Østerbro i Hovedstaden.

Det nuancerer debatten og det betyder at der kommer fokus på vores udfordringer, så det hele ikke handler om “Østerbro-segmentet” (undskyld Østerbro) og at der er frygteligt langt til hospital/skadestue, hvis ikke bussen kører lige udenfor opgangen - mindst - hvert 10. minut!


Dét er IKKE ligegyldigt om Kalundborg også har repræsentanter i Region Sjælland - og det er IKKE ligegyldigt om der er repræsentanter, som også har indflydelse i Danske Regioner.


Sygehusvaskeri:

Jeg er blevet beskyldt for IKKE at varetage Kalundborgs interesser i sagen om genplacering af Sygehusvaskeriet - intet kan være mere forkert. 

Jeg har talt med såvel gruppe, som har haft bilaterale samtaler med centrale enkeltpersoner om dette vigtige område - både inden beslutningen i juni 2020 og efterfølgende.

Men jeg kender også min “besøgstid” - når der er taget en demokratisk flertalsbeslutning i en gruppe eller et råd, så bakker jeg naturligvis loyalt op om den flertalsbeslutning efterfølgende.


Jeg er blevet beskyldt for, at jeg ikke har stemt for en genoptagelse af sagen om genplacering af Sygehusvaskeriet. Intet kan være mere forkert, jeg stemte FOR sammen med min gruppe i Regionsrådet 1. februar i år.


Så når nogen påstår at jeg ikke ville stemme FOR, så er det for mig uforståeligt - med mindre man tænker, at det er sag nr 7 til Kommunalbestyrelsen 7. oktober 2020 som omhandler:

  • Høringssvar til Region Sjællands Udviklingsstrategi 2020- 2024


Nu skal dette IKKE handle om Borgmesteren og hvad han gør eller vil/ikke vil - men for forståelsens skyld, så sker det slet ikke så sjældent, at borgmesteren “kalder os andre til orden” hvis vi taler om noget som ligger udenfor dagsorden, eller som omhandler feks folketingspolitikere og hvad de må have sagt og ment.


På det pågældende møde gav borgmesteren et andet kommunalbestyrelsesmedlem plads, til at tale om genplacering af sygehusvaskeriet på trods af, at punktet omhandlede Høringssvar til Region Sjællands Udviklingsstrategi 2020- 2024.

Strategien handlede altså godt nok om klima og bæredygtig vækst og udvikling - men slet ikke om genplacering af sygehusvaskeriet.


Borgmesteren fortalte at han havde forberedt et (uopfordret) høringssvar i Region Sjællands beslutning om genplacering af Sygehusvaskeriet (beslutningen blev vedtaget af et flertal af regionsrådet 26. juni 2020 og nu var det blevet 7. oktober).


Jeg opponerede derfor over at borgmesteren:

  • tillader et medlem tale længe om et emne som ikke er omhandlet af dagsordenen.
  • Vil sende et uopfordret høringsvar til en beslutning taget af Regionsrådet 4 måneder tidligere, uden                   at det i øvrigt er dagsordenssat på kommunalbestyrelsens dagsorden.
  • Tilkendegav at det blev uden min stemme, da det var en beslutning som ikke var dagsordenssat.

Altså i min verden en procedurefejl, som Borgmesteren ellers ikke tillader.


Det var altså ikke et NEJ til at genoptage genplacering af sygehusvaskeriet - men et nej til at behandle en sag, som ikke var på dagsordenen.


Slutteligt kunne det have været mere konstruktivt at gøre indsigelser mod en beslutning som ligger i regionen inden beslutningen skulle tages i juni måned - og ikke komme 4 måneder efter!


Jeg er den eneste i S-gruppen (og den ene af to i kommunalbestyrelsen) som fremadrettet har den direkte indflydelse på den fremadrettede beslutning, så i stedet for at bekrige hinanden, vil jeg invitere til et samarbejde, hvor vi gensidigt kan berige hinanden med oplysninger til gavn for beslutningen.


Dobbeltmandat:

Nogen få har beskyldt mig for ikke at varetage mit dobbeltmandat til gavn for borgerne i Kalundborg.

Det er naturligvis trist for mig, at det kommer til  at handle om min person, men det er i virkeligheden ikke det vigtigste for mig - det vigtige er, om dobbeltmandatet har været forvaltet til gavn for borgerne, og jeg er slet ikke i tvivl om, at det i rigtig mange henseender, har det været til gavn for borgerne i Kalundborg kommune.


Hvis jeg kort skal nævne andre sager, hvor det har været en fordel for borgerne at jeg har været repræsenteret i såvel Kalundborg Kommune som Region Sjælland og Danske Regioner, skal jeg blot nævne nogle få:

  • Flere test- og vaccinesteder
  • Flest mulige CT-scanninger på Sundheds- og Akuthuset
  • Flere undersøgelser og behandlinger i Sundheds- og Akuthuset
  • Nærhed i sundhed, også gerne helt hjemme i hjemmene
  • Ingen betaling for kost, vask, ophold på akutpladserne
  • læger så tæt på borgerne som muligt
  • Bevarelse af lægevagten i Kalundborg (og andre byer)
  • Nærklinik
  • Videorum i Nærklinikken som kan benyttes af alle, også borgere som ikke er tilknyttet Nærklinikken.



Fremtiden:

Når jeg har valgt at genopstille til både Kommunalbestyrelsen og Regionsrådet i den kommende valgperiode, så er det fordi det er en meget spændende periode, hvor der kommer endnu mere fokus på Det Nære Sundhedsvæsen.


Når der skal tages politiske beslutninger som handler om både region og kommuner, så er der kun fordele ved, at der også er nogen, som har den direkte vej mellem sektorerne - og som véd “hvor skoen trykker”. 

Det ér alt andet lige nemmere, at fatte mobilen og ringe til regionsrådsformanden når man er kendt begge steder, og hvis der lige er en udfording som “banker på”, ligesom jeg har gjort flere gange i årenes løb.


Der er naturligvis det formelle samarbejde mellem Regionen og kommunerne, men det er ikke altid det sted, hvor tingene sker hurtigst.

Så hvis vi vil have mest mulig indflydelse, er det ikke så ringe, at der også er nogen som har et dobbeltmandat.

1 kommentar:

Unknown sagde ...

Det er normalt godt at få "tømt rygsækken"
Jeg forstår tilfulde dine frustrationer. Men jeg tror også at det nu er tid til at tie. Ellers ødelægger vi for meget for os selv.
Men godt formuleret Kirsten