onsdag den 4. september 2013

Skal pleje og behandling "udliciteres" til frivillige?


Vil Region Sjællands borgerlige partier vil gå på kompromis med kvaliteten på sygehusene?

V, K, DF og R har ifølge medierne fremsendt et forslag til Budget 2014 om at "fixe" et oplæg til 2% besparelse på sygehusområdet, blandt andet ved at benytte sig af et:
"stort uforløst potentiale i at aktivere det frivillige arbejde på vores sygehuse".

Frivillige organisationer, som f.eks. Kræftens Bekæmpelse og Røde Kors, yder allerede nu et stort arbejde for de patienter, som har brug for vejledning i forhold til kræftsygdom og som besøgsven til langtidsindlagte patienter, som ikke har så mange besøg.
Det er en stor og uvurderlig hjælp for mange, og dét skal der ikke røres ved.
Det er tvært imod et område som godt kan hjælpes på vej, med en frivillighedskoordinator, som de borgerlige foreslår.

Men jeg bliver bekymret når det siges i "samme åndedrag" som de taler om besparelser - for så må jeg spørge dem:
Hvad er det for  opgaver, de borgerlige vil have frivillige til at løse?
Hvilke opgaver ligger ud over frivilliges formåen?
Hvilke frivillige kan bruges? og hvilke kan ikke?

Hvis frivillige skal løse patientnære (pleje- og behandling) opgaver, hvordan vil de så sikre:
Kvalitet i pleje og behandling?
At Den Danske Kvalitetsmodel (DDKM) overholdes?
Tavshedspligt?
At registrering og dokumentation udføres som foreskrevet?
At der altid er kompetente hjælpere, til de opgaver der skal løses?

Jeg vil arbejde for, at socialdemokraterne forsat støtter, at pleje- og behandlingsopgaver også fremadrettet varetages af sundhedsfagligt uddannet personale.
Jeg støtter gerne at patienter der har brug for det, f.eks. kan få besøg af en besøgsven og at rådgivning af forskellige patientforeninger kan forsætte.

Jeg støtter gerne en frivillighedskoordinator til at koordinere disse opgaver, hvis det skønnes nødvendigt - såfremt det frivillige arbejde stadig forbeholdes til at være til opgaver, der ikke har karakter af pleje og behandling.



.

Ingen kommentarer: