torsdag den 17. september 2009

Vælg SUNDHED – stem på RASK
Samarbejde mellem kommuner og region skal øges

Når jeg bliver valgt til Regionsrådet, vil jeg arbejde for, at der bliver et øget samarbejde mellem kommuner og regioner.


Jeg havde ønsket, at kommunalstrukturen skulle udmønte, at mulighederne for kassetænkning blev reduceret.

Desværre blev virkeligheden sådan, at kassetænkningen, også efter kommunalstrukturen er den samme - det er stadig kommunerne der tager sig af det forebyggende og efterbehandling og regionen der sig af behandlingen af sygdommene - sådan groft sagt.

Det øger ikke incitamentet hos kommunerne om at øge forebyggelse og mindske livsstilssygdomme - det er jo på den korte bane ikke dem, der "høster gevinsten". Det er nemlig regionerne, som ikke skal der ikke behandles så mange på sygehusene, hvis borgernes sundhed bliver bedre.
På den lange bane, vil kommunerne nu nok alligevel få en gevinst, i form af færre på sygedagpenge, færre på offentlige forsørgelse, færre til hjemmehjælp og så videre.

Så efter min mening, kan kommuner og regioner slet ikke lade være med at samarbejde - og der er emner nok at tage fat på - jeg kan bare nævne Sundhedscentre, telemedicin, udekørende geriatriske sygeplejersker, sårsygeplejerske - ja, man kan blive ved.

Så JEG kan gøre en forskel i Regionen – DU kan gøre en forskel ved at stemme på MIG

Ingen kommentarer: